Mountaineer

این وبلاگ فقط به دلیل پیشرفت و ترویج کوهنوردی تشکیل شده و هیچ اهداف دیگری نخواهد داشت.

Mountaineer

این وبلاگ فقط به دلیل پیشرفت و ترویج کوهنوردی تشکیل شده و هیچ اهداف دیگری نخواهد داشت.

Advanced Phone Recorder

Advanced Phone Recorder


Advanced Phone Recorderنام نرم افزاری است که با داشتن یک مودم و کارت صدا می توانید آن را تبدیل به یک سیستم ضبط مکالمات تلفنی نمائید . فقط کافی است که دستگاه تلفن خود را به فیش تلفن مودم وصل کرده و شماره گیری نمایید . بمحض برقراری ارتباط ، با فشردن دکمه رکورد ( ضبط ) ، مکالمه شما در هارددیسک ذخیره می شود . کلیه مکالمات در یک لیست بهمراه اطلاعاتی از قبیل : زمان ، تاریخ و توضیحاتی در مورد مکالمه ذخیره می گردد . ویژگی دیگر این برنامه آن است که می توان آن را در حالت ضبط خودکار قرار داد تا کلیه مکالمات تلفنی وارده بصورت خودکار ذخیره گردد . ضمناً میتوان از میان انواع مختلف فرمت فشرده سازی که مودم تان با آن سازگاری دارد ، استفاده نمایید ، که برخی از آنها عبارت است از : PCM-8bit, PCM-16bit, unsigned PCM-8bit, u-law, a-law, IMA ADPCM, 4-ADPCM . همچنین میتوان برای کلیه فایلهای WAV ذخیره شده در هارد دیسک از انواع فرمت های فشرده سازی از قبیل : uncompressed PCM, ACELP, a-law, u-law, DSP truespeech, GSM 6.10, IMA ADPCM, Microsoft ADPCM, G723.1, WMA, VOX, BTV digital, Creative fastspeech, MP3 و ... استفاده نمایید . از دیگر ویژگیهای این نرم افزار قدرتمند می توان به موارد زیر اشاره نمود :

درج خودکار تاریخ ، ساعت و مدت زمان مکالمه ؛ درج یادداشت برای هر مکالمه بصورت جداگانه ؛ شناخت خودکار مودم ؛ تنظیم صدای بلندگوی مودم ؛ تنظیم میزان ضبط مکالمات ،؛ شناخت خودکار فرمت فشرده سازی مودم ؛ ساخت فایلهای فشرده با فرمت WAV ؛ ساخت و پردازش لیست مکالمات از قبیل : مکالمات شخصی ، تجاری، سفارش ، مشتریان و ... ؛ ضبط خودکار تمام مکالمات وارده ؛ تنظیم شروع برنامه همراه با بالا آمدن ویندوز ؛ تنظیمات کامل ضبط مکالمات تلفنی ؛ امکان جستجو در پایگاه اطلاعات برنامه ؛ قابلیت فرستادن فایلهای ضبط شده به آدرس ایمیل ؛ کشف و ضبط Caller ID و ...
نیازمندیها :
Windows operating system.
Pentium CPU.
64 MB RAM or higher
Voice modem supporting V.253 / IS-101 voice standard.
Sound card.
برای مشاهده سایر قابلیت ها و لینک های مرتبط ، کلیک کنید !
دانلود کنید با حجم 1.24 مگابایت
تصویری از محیط برنامه 

Translate To English

ادامه مطلب ...

اصول تغذیه کوهنوردی

اصول تغذیه کوهنوردی: توصیه های مهم در قبل ، حین و بعد از کوهنورد





غذا سوخت بدن است . کوهنورد می تواند کارایی و قابلیت ورزشی خود را با تغذیه صحیح بالا برده و بالعکس با کوتاهی و تغذیه نادرست کارایی را کاهش دهد . بین تغذیه صحیح ، جثه ، قدرت جسارت ، وضع مزاجی ، تحمل سختی و آسیب بدنی ورزشکار رابطه مستقیم وجود دارد.

بعضی از کوهنوردان فکر می کنند اگر کوله پشتی خود را پر از مواد غذایی بکنند یا از انواع کنسروجات و مواد غذایی دیگر همراه داشته باشند به تغذیه ورزشی خود توجه کرده اند . در حالی که بالعکس تغذیه صحیح یک کوهنورد همواره به همراه آمادگی جسمانی و نیز کوهنوردی نیاز به برنامه تقویم غذایی دارد.

برای انتخاب بهترین کارایی بین غذاها چند نکته وجود دارد:

۱/ غذاهای خام و گیاهی بیشتر استفاده کنید . غذاهای متنوع زیاد استفاده کنید . هر روز از یک نوع غذا استفاده نکنید.
۲/ شیرینی جات و چربی را از غذاهای روزانه حذف نکنید بلکه به مقادیر لازم در غذای روزانه بگنجانید.
۳/ در قبل و حین اجرای برنامه کوهنوردی از میوه و سبزیجات استفاده کنید.
۴/ در حین اجرای برنامه کوهنوردی غذا به مقدار کم و دفعات زیاد مصرف کنید.

زمان تغذیه:

یک کوهنورد هرگز صبحانه را دست کم نمی گیرد . صبحانه مهمترین وعده غذایی روزانه است عده ای از کوهنوردان اشتباها بدون صبحانه شروع به برنامه کوهنوردی می کنند . بهانه هایی مثل : صبح زود وقت نمی شود ، میل نداریم ، در اجرای برنامه سنگین می شویم ، را می آورند . حقیقت این است در حین اجرای برنامه بدن نیاز به انرژی دارد اگر این انرژی در دسترس نباشد بدن شروع به استفاده از چربی و پروتئین می کند . یک صبحانه پر انرژی یک روز بانشاط و سرحال را به دنبال دارد.

قبل از حرکت لازم نیست که صبحانه کامل و سنگین بخورید . صبحانه مختصر می تواند شامل مقداری نان ، عسل ، یک عدد موز ، مقداری گردو ، مربا ،  مقداری پنیر و یا هر آنچه که تامین انرژی از کربوهیدرات است را شامل شود ، که انرژی اولیه روزانه شما را تامین کند . بعد از سه ساعت کوهنوردی با توجه به شرایط زمانی و مکانی می توانید به فکر تامین انرژی روزانه با رژیم غذایی پر کربوهیدرات شروع کنید . در طول روز به دفعات و مختصر غذا بخورید . کوهنورد در طول روز اجرای برنامه یک نهار کامل ندارد . همواره سعی کنید مقدار ۲۰۰۰ کیلو کالری از انرژی روزانه را از اول صبح تامین کنید . بعد از مدتی دقت در رژیم غذایی متوجه یک احساس درونی می شوید که چند هزار کیلو کالری مصرف روزانه شما خواهد بود.

در طول روز اجرای برنامه همواره از تنقلات هم استفاده کنید . کشمش ، خرما ، موز و سیب زمینی از غذاهای پر کربوهیدرات است . هنگام غذا خوردن با آرامش نشسته و فقط به غذا فکر کنید . سعی کنید از غذا خوردن لذت کافی ببرید . آب به اندازه کافی بنوشید . همیشه دور لب آخرین نقطه ای است که احساس تشنگی می کند ، همیشه قبل از تشنگی آب مصرف کنید.

کدام نوع مواد غذایی در کوهنوردی مهمترند:
چربی ، کربوهیدرات یا پروتئین ؟
قرار گرفتن در معرض ارتفاع باعث افزایش مصرف گلوکز بعنوان سوخت بدن در حال استراحت و فعالیت می شود .
مصرف گلوکز در یک اقامت طولانی مدت در ارتفاع در مدت زمان مشابه در مقایسه با سطح دریا افزایش می یابد و این مسئله باعث کاهش سطح گلوکز خون در برنامه های کوهنوردی می شود مگر اینکه مصرف کربوهیدرات را قبل از عزیمت به ارتفاع افزایش دهیم .
در فعالیت هایی مثل ski ، کربوهیدراتها سوخت اصلی هستند و بعد از چند ساعت فعالیت افت قند شروع می شود . البته این افت قند به شدت ومدت فعالیت ski بستگی دارد .
مطالعات انجام شده همچنین حاکی از این است که مصرف کافی کربوهیدرات علائم بیماری حاد ارتفاع را کاهش می دهد و میزان اکسیژن مصرفی جهت سوزاندن کربوهدرات ۸ تا ۱۰ % کمتر از میزان مورد نیاز برای متابولیسم چربی است .
بنابراین سوخت ایده آل برای بدن در ارتفاعات کربوهیدرات است . البته این بهترین پاسخ دوستانه برای آنها که مجبورند تمام غذایشان را به صورت کربوهیدرات حمل کنند نیست . و میزان انرژی چنین غذایی هم به میزان غذای تشکیل شده از چربی نیست چرا که از هر گرم چربی تقریبا به میزان۲ برابر کربوهیدرات انرژی حاصل می شود .در نتیجه شما مجبورید کربو هیدرات بیشتری بخورید و بنابراین میزان بار بیشتری را حمل کنید . از آنجا که اشتها در ارتفاعات کاهش می یابد و اغلب غذا هایی کربوهیدراتی حجیم هستند ممکن است کوهنوردان با مصرف کربوهیدرات های فشرده و پر کالری در ارتفاع مشکل پیدا کنند.
به هر حال ماجرا وقتی مهمتر تلقی می شود که بخواهید در یک کوه پیمایی طولانی همراه با مایعات شیرین توام با الکترولیت ها غذاهای پرکالری حاوی کربوهیدرات را نیز مصرف نمایید .
در سفر های پرمخاطره و وضعیت هایی مثل سفر اکتشافی قطب (مثل سفر کاپیتان اسکات ) اهمیت غذاهای کربوهیدراتی در به حداقل رساندن کاهش وزن و از دست دادن توده چربی بدن کاهش ترکیبات هیدرات کربنی فشرده و پرکالری بخوبی نشان داده شده است . در هر صورت در چنین فعالیت و سفری که نیاز به شجاعت و مهارت بالا داشت نه اسکات و نه همراهانش متوجه نشدند که سوء تغذیه شدیدی موجب مرگشان شد اگر چه کربوهیدرات ها مهمترین سوخت بدن در ارتفاع تلقی می شوند ولی باید این واقعیت را در نظر بگیریم که آنچه در ارتفاع مهم است حفظ بالانس انرژی است . فقدان انرژی کافی در ارتفاع نه تنها ریسک ابتلا به بیماری حاد کوهستان و دهیدراتاسیون را افزایش می دهد بلکه منجر به افزایش مصرف سوخت پروتئینی می گردد که بالانس منفی مصرف پروتئین را بدنبال دارد به خاطر همین مسائل است که چنانچه عملکردبیشتری را مد نظر داشته باشیم دریافت بیشتر پروتئین و کربوهیدرات را توصیه می کنیم ضمناً چون اشتها در ارتفاع کاهش می یابد مصرف ترکیبات قندی و پروتئینی تواما توصیه می شود خوراکی هایی مثل ماست های طعم دار ، میلک شیک ، مکمل های ورزشی ، برگه های میوه و مایعات حاوی قند و مواد معدنی برای ارتفاع ایده ال بنظر می رسند .
غذاهای کربوهیدراتی متراکم :
این غذاها برای افرادی که مجبورند غذایشان را حمل کنند مفید تر هستند چرا که این غذاها با حجم کم، انرژی زیادی را عرضه می کنند و انگیزه ورزشکار و کوهنورد برای خوردن غذا را افزایش می دهند .
بعضی از کربوهیدراتهای متراکم عبارتند از :
• عسل ، مربا و شربت
• ژله های ورزشی
• آب و خود کمپوت
• انواع نوشیدنی های ورزشی که به صورت پودر در آمده
• پاستا و غلات متراکم
• نوشیدنی های انرژی زا
• میوه های خشک
• برنج
• عصاره مالت
• کیک نعناع
• نان شیرین
• ترکیبی از هیدرات کربن متراکم و پرکالری همراه با محتوای مایع ممکن است برای ورزشکاران ارتفاع که با کاهش اشتها نیز مواجهند جذاب تر باشند و ضمنا دسترسی به آنها نیز آسانتر باشد .
• مهمترین غذا های سرشار از کربوهیدرات با محتوی مایع بالاعبارتند از :
• برگه های میوه
• مکملهای خوراکی مایع
• نوشیدنی های پر کربوهیدرات تجاری
• ژله های ورزشی
• ماست طعم دار
• بستنی
• میلک شیک
• ماست فریز شده
• عصاره کمپوت

کربوهیدرات ها:

در مورد کربو هیدرات برای کوهنورد هر چه بگوییم کم گفته ایم . کربوهیدرات بهترین انتخاب برای سوخت طول اجرای برنامه کوهنوردی است.

در بدن انسان کربو هیدرات ها قبل از مصرف تبدیل به گلوکز می شود . پایین بودن قند خون باعث کاهش کارایی و توان ورزشی می شود و روی قدرت و سرعت هم تاثیر می گذارد . قند های اضافی بدن در کبد ذخیره می شود در طی فعالیت ورزشی به راحتی به مصرف عضلات می رسد . یک کوهنورد با تغذیه صحیح کربوهیدرات و ذخیره آن در بهبود فعالیتهای کوهنوردی تاثیر می گذارد.

به هنگام کوهنوردی سبک با ۶۰% توان تامین انرژی از چربی انجام می شود . با افزایش فشار در کوهنوردی ، از ۶۰% به بالا بدن از کربوهیدرات استفاده می کند.

در برنامه های یک روزه به منظور کسب انرژی ، قدرت ، حداکثر کارایی سعی کنید :

* برای صبحانه بیشتر از غذای پر کربوهیدرات مثل حبوبات ، غلات و تخم مرغ استفاده کنید.
* برای نهار غذای مختصر شامل ویتامین ها ، میوه جات و غذاهای سبک بخورید.
* برای شام غذای پر از املاح و مواد معدنی و سوپ همراه پروتئین و چربی مختصر مصرف کنید.

تغذیه قبل از برنامه کوهنوردی:

همه کوهنوردان نیاز دارند بدانند قبل از کوهنوردی چه چیزی باید بخورند تا در اجرای برنامه کوهنوردی موفق عمل کنند . در طول هفته انرژی مورد نیاز را به وسیله تغذیه صحیح تامین کنید تا در طول برنامه کمبود انرژی احساس نکنید.

مسئله تغذیه هر چه باشد دارای اهمیت های زیر است:

۱/ از پایین آمدن قندخون در حین اجرای برنامه کوهنوردی پیشگیری کند . پایین آمدن قندخون باعث علائمی مانند کوه گرفتگی ، بیماری ارتفاع ، سردرد ، خستگی زودرس ، عدم تعادل ، بی ارادگی و… است که کارایی ورزشی را کاهش می دهد.
۲/ سوخت عضلانی در طول هفته و اجرای برنامه تامین می شود.
۳/ کوهنورد از لحاظ ذهنی اقناع می شود که سوخت لازم در طول اجرای برنامه را به بدن خود رسانده و آماده مصرف آن می باشد همیشه قبل از اجرای برنامه سعی کنید استراحت و تغذیه کامل انجام دهید . اگر برنامه سنگین یک یا چند روزه در پیش دارید از یک هفته قبل تمرین را کم کنید . مصرف کربوهیدرات را تا ۶۰% اضافه کنید . استراحت کامل کنید . آب کافی مصرف کنید (روزانه ۴لیتر) . از هفته قبل از برنامه غذاهای پر پروتئین مصرف کنید.

تغذیه حین برنامه کوهوردی:

در طول اجرای برنامه سعی کنید در حین کوهنوردی مواد شیرینی را ۵ تا ۱۰ دقیقه قبل از شروع دوباره حرکت مصرف کنید . غیر از این موقع با ورود قند به بدن و بالا رفتن قند خون ، از بدن انسولین آزاد شده و قندخون بدن ناگهانی افت پیدا می کند و افت قند خون کارایی بدن را می کاهد . برای خوردن غذا هیچ وقت عجله نکنید . بلکه در فرصت مناسب محلی که پس از حرکت مقداری شیب خفیف جلوی رویتان باشد انتخاب کنید . زمانی رابرای هضم غذا اختصاص دهید . در کوهنوردی سنگین و ارتفاعات بدن به خون رسانی بیشتری احتیاج دارد از طرفی معده برای هضم غذا هم به خون وابسته است همین امر باعث اختلاف بین معده و عضله به وجود می آید که معده موفق تر می شود . در ادامه خون کمی به عضلات رسیده و عضلات زود خسته می شود . همواره رژیم غذایی زمان اجرای برنامه با رژیم غذایی داخل شهر تفاوتی نکند . مایعات زیاد بنوشید روزانه ۴ الی ۶ لیتر آب مصرف کنید . در صورت گرم بودن هوا مایعات زیادتر بنوشید.

تغذیه پس از برنامه کوهوردی:

پس از برنامه اولویت اول با جایگزینی مایعات از دست رفته بدن است . مایعاتی که از راه تعریق از دست رفته است . آب میوه هم خوب است آب میوه نه تنها آب بلکه کربوهیدرات و الکترولیتها را نیز تامین می کند . پس از کوهنوردی انگور ، هندوانه ، عدس و سوپهای رقیق نیز خوب هستند.

قطعات دوچرخه کوهستان

دوچرخه کوهستان تنها وسیله نقلیه است که با آن می توان به عمق مناطق بکر طبیعی بدون هیچ آلودگی زیست محیطی نفوذ کرد و از مناظر آن لذت برد .
رشته های رایج در دوچرخه کوهستان (MTB) شامل کراس کانتری (CROSCONTRY ) یا سربالای و دانهیل (DOWNHILE ) یا سراشیبی می باشد .
دوچرخه های کراس کانتری عمدتا” باید سبک بوده و دارای کمک فنر در جلو باشند البته کمک فنر در عقب اگر قابل قفل شدن باشد و وزن چرخ را نیز زیاد نکند بهتر می باشد چرا که بعد از هر سربالائی ؛ سرپایئنی نیز هست . منتها با توجه به وقت وزمانی که در طی کردن سربالئی طی می کنیم خیلی ها ترجیح می دهند دوچرخه کراس کانتری خوب داشته باشند .


دوچرخه های دان هیل به سبب اینکه کنترلش از دست فرد در سرپاینی زود خارج نشود باید سنگین بوده دارای استحکام زیاد در اثر برخود با موانع طبیعی را داشته و ترمزهای قوی مانند دیسک را دارا باشد . با توجه به جنبه استحکام و ایمنی این گونه چرخها لازم است که از بهترین لوازم و تنه استفاده کرد و دوچرخه های که شبیه بوده ولی استحکام لازمه ندارد به مانند دوچرخه های چینی یه سبب خطراتی که می تواند برای جان ما داشته باشد استفاده نکرد .
البته این رشته نیاز به ابزار و پوشاک خاص خود دارد و فرد باید در درجه بالا مهارت تجربی باشد و از همه بالاتر جسارت این کار را داشته باشد ، چه بسا افرادی هستند که توانائی تهیه امکانات خوب را دارند ولی جسارت لازم را ندارند . در ضمن برای شروع پیشنهاد می شود با دوچرخه های کراس کانتری استفاده کرد و به تدریج وارد این رشته شوید.
دوچرخه های دو منظوره (freeride ) برای استفاده در همه حالتها طراحی شده ولی کارائی خاص دوچرخه های کراس کانتری و دان هیل را ندارد به طوری که در سربالای سرعت دوچرخه کراس کانتری را ندارد و در سرپاینی به راحتی و اطمینان دان هیل نیست .
در کل مناسب تورهای چند روزه مناطق کوهستانی می باشد چرا که با همه گونه مسیر مواجهیم .
خرید دوچرخه :
اگر اولین تجربه دوچرخه کوهستان را می خواهید داشته باشید پس لازم نیست در همان ابتدا دوچرخه گران قیمت بخرید ( قیمت دوچرخه مناسب از یکصد هزار تومان شروع شده و گاه به ده میلیون تومان هم می رسد )
مهمترین قسمت یک دوچرخه تنه آن می باشد که باید محکم بوده و در طراحی فنی آن به صورتی باشد که انرژی دوچرخه سوار را هدر ندهد . بنابرین توصیه می شود از مدلهای سازندگان معتبر داخلی یا شرکتهای وارد کننده معتبر با خدمات پس از فروش خرید کنید .
دوچرخه های متفرقه که اکثر آنها چینی می باشند ظاهری فریبنده دارد ولی در عمل قابل قیاس با دیگر دوچرخه ها نیستند . تنه ها می توانند از جنس کرومولی (آهنی) باشد یا آلومینیومی یا کربن که تنه آلومینیومی رایجتر است . تقویت نقاط حساس جوش شده نیز مهم می باشد .
بعد از تنه ؛ اجزای دوچرخه می تواند قیمتهای مختلف داشته باشد که سازندگان با توجه به قیمت دوچرخه آنها را کنار هم می گذارند . به طور مثال اگر خودرو چرخی از نوع مرغوب بوده باید زنجیر و طبق قامه و شانجمان نیز از همان مدل باشد در غیر این صورت سبب استهلاک یکدیگر می شوند یا از فرمان ولوله زین محکم وسبک استفاده کند.
هر چه رده لوازم بالا می رود سبب بیشتر شدن استحکام و کم شدن وزن و بالا رفتن کارائی آن می شود .در ضمن طوقه های دو جداره آلومینیومی مرغوب بوده و بسته به کم شدن پره و پولکی بودن آنها قیمتش بالا می رود. در مورد کمک فنر سازنده معتبر و سبکی و درجه بازی کمک سبب بالا رفتن قیمت می شودو در مورد لاستیک هم سازنده و سیمی یا نخی بودن و استحکام و سبکی تعیین کننده قیمت است .
زین دوچرخه اگر ژله باشد در مسافتهای طولانی از خسته شدن فرد جلوگیری می کند البته می توان از آنجا که عمده دوچرخه های مرغوب از لوازم شیمانو استفاده می کنند دانستن رده این لوازم در تعیین قیمت دوچرخه می تواند به ما کمک کند . لوازم رده پایئن این شرکت در سنگاپور یا مالزی تولید شده در نتیجه قیمت پائین و لوازم رده بالا که دارای تکنولوژی بالا بوده و در ژاپن تولید می شود دارای قیمت بالا و به مراتب کاراتر نسبت به لوازم رده پائین می باشد .
در ظاهر ممکن است به نظر برسد که به یک شکل می باشند ولی در استفاده از آنها و عمر بالا یشان می توان متوجه تفاوت آنها شد منتها برای شروع به تدریج بالا بیائید چه بسا افرادی با تمرین خوب و اصولی بهتر از افرادی عمل می کنند که دوچرخه گران قیمت و لوازم رده بالا دارند .

- قطعات دوچرخه کوهستان

مهمترین قسمت یک دوچرخه تنه آن می باشد که باید محکم بوده و در طراحی فنی آن به صورتی باشد که انرژی دوچرخه سوار را هدر ندهد . بنابرین توصیه می شود از برخی مدلهای سازندگان معتبر داخلی یا شرکتهای وارد کننده معتبر با خدمات پس از فروش خرید کنید . دوچرخه های متفرقه که اکثر آنها چینی می باشند ظاهری فریبنده دارد ولی در عمل قابل قیاس با دیگر دوچرخه ها نیستند . شما اگر یک تنه خوب داشته باشد ، بعدها می توانید سایر لوازمات را ارتقا بدهید ولی هیچ گاه به فکر ارتقا لوازم در یک تنه ضعیف و نامرغوب و کم ارزش نباشید ، وسیله ای که پایه اصلیش ایراد دارد ارزش هزینه ندارد پس به خرید یک تنه خوب فکر کنید ، البته تنه تمامی سازندگان معتبر دوچرخه خوب بوده ولی هر تنه با توجه به لوازم عرضه شده بر روی همان چرخ ارزنده است و سازندگان برای لوازم مرغوب تنه با قابلیت ویژه آن لوازم ساخته اند تا در تلفیقی هماهنگ بهترین بازدهی را داشته باشد . هرگز برای یک تنه رده پایین یک کارخانه ، لوازم رده بالا حتی یک قطعه استفاده نکنید .

سازندگان معتبر کالای ساخته شده خود را که به آن اطمینان دارند برای چند سال گارانتی می کنند و شما در هنگام خرید در صورت اعلام گارانتی توسط فروشنده از او به صورت کتبی با مهر سازنده طلب کنید چون بسیارهای از تنه ها دارای گارانتی معتبری نبوده و با توجه به استفاده محدود خریداران از کالای خریداری شده ، و از آنجا که در مدت کوتاه به مشکلی بر نمی خورند ، بنابراین چندان به اهمیت وجود گارانتی توجهی نمی شود . با توجه به اینکه در این رشته شاهد ورود نو آوریهای جدید می باشیم چه بسا یک سازنده معتبر نیز طرحی را وارد بازار مصرف می کند که در استفاده و تجربه دارای ایراد فنی می گردد و حتی برای سال بعد آن مدل دیگر عرضه نمی گردد ، پس از نوآوریهای و مدلهای خاص تنه که تجربه نشده در سال اول خریداری نکنید تا بی نقص بودن ثابت شود و ایرادهای احتمالیش بر طرف گردد. البته تنه های تمامی سازندگان مشهور بی عیب و نقص بوده و آزمایشات متعدد بر روی آن تنه ها انجام شده تا در دنیای پر رقابت موجبات بدنامیشان فراهم نشود .

دوچرخه سواران حرفه ای به رنگ تنه اهمیت نمی دهند و حتی علاقه مند به تنه های بدون رنگ بوده تا در استفاده در مکانهای مختلف و در اثر حمل ونقل رنگش آسیب نبیند . رنگ مرغوب معیاری درستی در انتخاب و خرید یک مارک نیست و باید به معیارهای همچون شیب تنه و رکاب خور بودنش و استحکامش و لوازم به کار گرفته بر روی آن بیشتر توجه شود . در خرید های دست دوم توجه به عمر مفید تنه و سالم بودنش حایز اهمیت است .

دوچرخه های وارداتی با توجه به اینکه در دیگر کشورها با ورود مدلهای جدید ، مدلهای قدیمی حراج خورده و حتی تا %۵۰ یا ۷۰% زیر قیمت عرضه می شود ، بنابراین برخی از واردکنندگان با توجه به ناآگاهی مصرف کنندگان آن مدلها را به قیمت مدل روز می فروشند . در بیشتر اوقات حتی مدلهای جدید شان را در وسط فصل وارد می کنند هنگامی که در دیگر کشورها به سبب ورود مدل جدید ، مدلهای موجود را با تخفیف و تسهیلات می فروشند. برای آگاهی از سال تولید مدل عرضه شده می توانید از کاتالوگهای آن محصولات استفاده کنید به طوری که برای هر سال یک کاتالوگ تهیه می گردد . در صورتی که کاتولوگ در نزد همه فروشندگان موجود نبود می توانید از وب سایت کارخانجات بازدید کنید و با سال تولید و حتی کلیه لوازم موجود بر روی دوچرخه مورد نظر بیشتر آشنا شده و اصالت دوچرخه نیز برای شما بهتر مشخص می شود . برخی از تجار با واردات تنه های تقلبی چینی که به مانند تنه اصلی می باشد سعی در سود جویی دارند که این تنه ها در ظاهر شبیه بوده ولی ایمنی و استاندارد لازم را ندارد .

اجزای دوچرخه می تواند قیمتهای مختلف داشته باشد که سازندگان با توجه به قیمت دوچرخه آنها را کنار هم می گذارند . به طور مثال اگر خودرو چرخی از نوع مرغوب بوده باید زنجیر و طبق قامه و شانجمان نیز از همان مدل و ساخت یک سازنده و یا با توجه به توصیه سازنده امکان ترکیب با سایر مدلهای دیگر سازندگان را داشته باشد . در غیر این صورت سبب استهلاک یکدیگر می شوند یا به درستی عمل نمی کنند.دوچرخه باید دارای فرمان ولوله زین محکم وسبک باشد.

هر چه رده لوازم بالا می رود سبب بیشتر شدن استحکام و کم شدن وزن و بالا رفتن کارائی آن می شود .

در ضمن طوقه های دو جداره آلومینیومی مرغوب بوده و بسته به کم شدن پره و پولکی بودن آنها قیمتش بالا می رود. در مورد کمک فنر سازنده معتبر و سبکی و درجه بازی کمک سبب بالا رفتن قیمت می شودو در مورد لاستیک هم سازنده و سیمی یا نخی بودن و استحکام و سبکی تعیین کننده قیمت است . زین دوچرخه اگر ژله باشد در مسافتهای طولانی از خسته شدن فرد جلوگیری می کند البته می توان از روکش ژله ای نیز بهره برد.

آشنایی به رده های تولیدی این کارخانجات می تواند کمک خوبی برای تشخیص رده دوچرخه و تخمین قیمت آن باشد . برخی با شنیدن نام شیمانو بر روی یک دوچرخه و بدون توجه به رده آن فکر می کنند که تمامی این لوازم و رده ها یکی هستند .

از آنجا که عمده دوچرخه های مرغوب از لوازم شیمانو استفاده می کنند دانستن رده این لوازم در تعیین قیمت دوچرخه می تواند به ما کمک کند . لوازم رده پایئن این شرکت در سنگاپور یا مالزی تولید شده در نتیجه قیمت پائین و لوازم رده بالا که دارای تکنولوژی بالا بوده و در ژاپن تولید می شود دارای قیمت بالا و به مراتب کاراتر نسبت به لوازم رده پائین می باشد . در ظاهر ممکن است به نظر برسد که به یک شکل می باشند ولی در استفاده از آنها و عمر بالا یشان می توان متوجه تفاوت آنها شد منتها برای شروع به تدریج بالا بیائید چه بسا افرادی با تمرین خوب و اصولی بهتر از افرادی عمل می کنند که دوچرخه گران قیمت و لوازم رده بالا دارند . قیمت دوچرخه در مقام مقایسه در مقیاس کوچک مثل یک اتومبیل می ماند که تا حداقل قیمتی راحتی یک سواری را ندارد(پپیکان) واز آن به بعد تا حد قیمتی می توان تمام امکانات لازمه را داشته باشد(پژو- پراید) واز آن به بعد لوکس به حساب آمده(زانتیا) و امکاناتش فرقی چندانی با مدلهای متوسط ندارد ولی راحتی و کلاس بیشتر برای مصرف کننده در نظر گرفته شده .

برای آگاهی از رده لوازم شیمانو به سایت آن شرکت WWW.SHIMANO.COM قسمت MTB مراجعه کنید که رده XTR بهترین و کاربرد مسابقه دارد تمامی رده های DEOR XT,DEOR LX, DEOR و HONE,SAINT در رده حرفه ای قرار دارند و Alivio, Acera , Altus رده متوسط محسوب شده و بسته به استفاده از این رده هاقیمت متفاوت می شود.بنا به توصیه شیمانو بهتر است از ست کامل استفاده شود یا با توجه به جدول شیمانو که اجازه ترکیب رده ها را می دهد عمل شده باشد.


جهت آگاهی در مورد سایر مارکها و قطعات دوچرخه و دوچرخه های کامل خارجی از رضایتمندی مصرف کنندگان و میانگین قیمتهای جهانی به سایت WWW.MTBREVIEW.COM یا WWW.JENSONUSA.COM مراجعه کنید.

اجزای دوچرخه
تنه :

تنه دوچرخه اصلی ترین قسمت دوچرخه و مهمترین ملاک در تعیین کیفیت و کارایی آن است . تنه ها از جهات مختلف قابل تقسیم بندی هستند ، از جمله وزن ،مقاومت و عکس العمل در مقابل انواع نیروها ،اندازه ،کاربرد خاصی که برای آن طراحی شده اند ،جنس آلیاژ به کار رفته در آنها ،رنگ و هزینه ساخت .

تنه دوچرخه معمولا از قسمتهای اصلی زیر تشکیل می شود :

پیشانی- لوله بالایی - لوله زیرین - لوله نگهدارنده زین - نگهدارنده زین – تقویت - محل توپی تنه، قسمتی که معمولا به شکل دو مثلث در عقب تنه قرار دارد و محور چرخ عقب به آن متصل می شود ( اکسل عقب ). ممکن است روی تنه سوراخها و زوائدی تعبیه شود، از جمله سوراخهای عبور روکش های سیم ترمز و دنده ،محل نصب قمقمه ،محل نگهداری تلمبه ،محل نصب ترمز عقب و دیسک ،نگهدارنده های ترک بند ،شبرنگها ،فنرهای تنه و محل نصب شانژمان (گوشواره ) .

انواع آلیاژهای تنه :

تنه ها از ۵ نوع آلیاژ ساخته می شوند :
تنه تیتانیوم- تنه آلومینیوم -تنه کربن -تنه کرومولی - تنه آهنی

دو شاخه جلو یا کمک فنر جلو :

دو شاخه جلو شامل دو قسمت اصلی است :قسمت اول که به شکل دوشاخه است و از دو طرف محور چرخ جلو را می گیرد ؛ قسمت دوم که به وسط این دوشاخه متصل می شود و داخل پیشانی تنه قرار می گیرد .
به علت فشار زیادی که بر دو شاخه جلو وارد می شود و نقش مهمی که در تعادل دوچرخه ایفاءمی کند ، در ساخت آن دقت زیادی می شود . سوراخها و زوائدی نیز ممکن است روی دو شاخه جلو باشد که برای نصب ترمز جلو ،باربند ،کیلومتر شمار ،شبرنگ ،دینام و چراغ از آنها استفاده می شود .

انواع سیستمهای کمک فنر:

۱)فنر و الاستومر

۲)فنر – روغن

۳)فنر – هوا

کمک فنر وسط یا عقب :

این کمک فنر نیز درست به مانند سیستم کمک فنرهای جلو ساخته می شوند و مناسب دوچرخه های فری راید و دانهیل بوده و در دوچرخه های کراس کانتری با قابلیت قفل شوندگی یا به صورت شوک گیر استفاده می گردد . خاصیت قفل شوندگی یا کم کردن بازی برای حرکت در سربالای و جلوگیری از اتلاف انرژی فرد بسیار مهم است .

کرپی فرمان :

کرپی فرمان یا از جوش دادن دو میله یا به شکل یک پارچه ساخته می شود . کرپی فرمان دو پیچ دارد که یکی کرپی را به دو شاخه جلو وصل می کند و دیگری نگهدارنده میله فرمان است .

فرمان :

مانند دیگر ماشین های مکانیکی ،برای کنترل حرکت دوچرخه بکارمی رود . فرمان در دوچرخه های کوهستان به شکل صاف یا با انحنای کم است که به دوچرخه سوار کمک می کند در حالت راحت تری روی زین بنشیند . عرض فرمان در دوچرخه های کورسی برای کم کردن مقاومت هوا کمتر است و در دوچرخه های کوهستان برای تعادل بهتر در سرعتهای کم ،بیشتر است .

زین و میله زین :

هر چه استفاده دوچرخه سوار از دوچرخه بیشتر باشد اهمیت زین بیشتر می شود . معمولا افرادی که به شکل تفریحی ،مثلا هفته ای یکبار حدود یکی دو ساعت ،از دوچرخه استفاده می کنند متوجه تفاوت زینها نمی شوند ،ولی برای افرادی که دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه یا مسابقه استفاده می کنند این مسئله بسیار مهم است . زینها با توجه به نوع فعالیت دوچرخه سوار و بدن وی ساخته و انتخاب می شوند . میله زین نیز از یک طرف داخل لوله زین محکم می شود و از طرف دیگر به زین متصل است که توسط پیچ متصل به تنه ،ارتفاع آن تنظیم می شود. با پیچ متصل به زین ،عقب و جلو بودن و زاویه زین نسبت به افق و راستای تنه تنظیم می شود .

توپ تنه :

در وسط تنه دوچرخه قرار می گیرد و رکابها یا طبق قامه به دو طرف آن بسته می شوند در مدلهای ابتدای دارای میل توپ تنه با تعدادی ساچمه به دورش و کاسه بود و نیاز به مراقبت و سرویس مداوم داشت و ممکن بود با فشارهای زیاد هنگام رکاب زدن کاسه و ساچمه ها به هم بریزند ، تا اینکه توپ تنه سلیندری یا کارتریجی به بازار عرضه شد و به تدریج مدلهای بلبرینگی هم تولید و عرضه شدند .

طبق ها (سینی ها ) :

در دوچرخه های کوهستان شامل سه طبق کوچک و متوسط و بزرگ می شود . هنگام دوچرخه سواری هر چه طبق مورد استفاده بزرگتر باشد ،سرعت بیشتر و دور پا کمتر می شود . طبقها می توانند به شکل دایره یا منحنیهای دیگری باشند که انتقال بهینه نیرو به زنجیر را ممکن کنند . معمولا برای آسان شدن تعویض طبق ها ،شکل بعضی دندانه ها با بقیه متفاوت است و به نظر شکسته یا کوتاهتر هستند. همچنین تعدادی پرچ و پین در داخل طبقها قرار داده شده که یک قسمت روی سر پرچ به صورت دندانه بوده و در هنگام تعویض زنجیر کمک می کند تا زنجیر بهتر تعویض گردد.

قامه ها : قامه چپ به میل توپ تنه متصل است و قامه راست علاوه بر میل توپ تنه ،به نگهدارنده طبقها (که به شکل سه پره یا پنچ پره است ) متصل است . هر چه طول قامه کوتاهتر باشد دوچرخه سوار می تواند دور پای بالاتری داشته باشد ؛در عوض باید نیروی بیشتری به پنجه رکابها وارد کند .

پنجه رکابها :

پنجه رکابها دارای یک محور اصلی هستند که حول آن می گردند . در دو طرف پنجه رکابها دو سری ساچمه خور وجود دارد که باعث چرخش آسان رکاب دور محور می شوند و روی هر محور پنجه رکاب یک پیچ وجود دارد تا داخل قامه محکم شود . پیچ پنجه رکاب راست ، راست گرد است و پیچ پنجه رکاب چپ،چپ گرد ؛یعنی برعکس پیچهای معمولی سفت می شود و برای اینکه تعمیر کاران و مونتاژکاران به اسانی پنجه رکابهای چپ و راست را از هم تشخیص دهند ،روی پنجه رکاب راست حرف R (Right) و روی پنجه رکاب چپ حرف L (letf ) نوشته شده است.

زنجیر :

زنجیر نقش مهمی در اتلاف یا صرفه جویی در انرژی دوچرخه سوار به عهده دارد . روان بو دن زنجیر به جهت کاهش اتلاف انرژی و مقاوم بودن آن در برابر نیروهای کششی از مشخصه های زنجیر است .

خودروها :

برای ایجاد مزیت مکانیکهای متفاوت در شیب یا کفی ،در دوچرخه های کورسی بین پنج تا هفت عدد و در دوچرخه های کوهستان بین شش تا هشت عدد خودرو در نظر گرفته می شود . صفحات خودرو در یک جهت از کوچک به بزرگ (از بیرون به سمت توپی چرخ ) روی استوانه محکم می شوند و استوانه نگهدارنده روی استوانه ای دیگر در یک جهت هرز می گردد و در جهت دیگر با خارهایی ثابت می شود و نیرو را به استوانه زیرینم انتقال می دهد . بین دو استوانه ،دو سری ساچمه وجود دارد که باعث می شود خودرو در جهت عکس به راحتی بگردد . معمولا برای آسان شدن تعویض دنده ،شکل بعضی دندانه های خودرو با بقیه تفاوت دارد .

طبق عوض کن :

نیرویی که از سیم دنده به طبق عوض کن وارد می شود ،محل عبور زنجیر را (که مانند راهرویی است ) جابجا می کند . معمولا برای انداختن زنجیر روی طبق بزرگ از نیروی کششی سیم دنده استفاده می شود و برای انداختن زنجیر روی طبق کوچک با تغییر موقعیت دست دنده و شل شدن سیم ،ازنیروی ذخیره شده در فنری که داخل طبق عوض کن وجود دارد استفاده می شود . طبق عوض کن یک بست تنه دارد که محل قرار گرفتن آن را روی تنه تعیین می کند . طبق عوض کن دارای دو پیچ تنظیم است که محدوده جابجایی راهرو طبق عوض کن را تعیین می کنند و تنظیم درست آنها نقش مهمی در درست کار کردن طبق عوض کن دارد .

شانژمان :

شانژمان علاوه بر تعویض خودروی درگیر ،وظیفه کشش زنجیر را بر عهده دارد و همین امر باعث شده تا یک فنر دیگر و دو قرقره برای عبور زنجیر به دستگاه شانژمان اضافه شود . محل نصب شانژمان یا روی محور چرخ عقب است (که بابار کردن چرخ باز می شود) یا درمحل تعبیه شده ای روی شاخه عقب (مشهور به گوشواره) . شانژمان نیز مانند طبق عوض کن دارای دو پیچ تنظیم است .

دسته دنده ها :

دسته دنده ها ، شانژمان و طبق عوض کن را کنترل می کنند و عموما دو نوع هستند : دسته دنده های جفت ،دسته دنده های جدا . دسته دنده های جفت که در دوچرخه های کورسی به کار می روند ،روی تنه یا کرپی فرمان نصب می شوند . در این نوع دسته ها ،تنظیم مکان زنجیر روی طبق یا خودرو را دوچرخه سوار انجام می دهد و به مهارت او وابسته است . در این حالت گوش دوچرخه سوار باید به صدای جابجایی زنجیر روی خودرو و طبق، و صدایی که ناشی از تنظیم نبودن شانژمان یا طبق عوض کن است خیلی حساس باشد ؛زیرا تنظیم غلط منجر به اتلاف انرژی و خوردگی راهرو زنجیر ها می شود . در نوع دوم ،دسته دنده طبق عوض کن و دسته دنده شانژمان جدا از هم هستند و در کنار ترمزها ،روی ترمزها یا انتهای دسته فرمان قرار دارند . دراین نوع ،به علت چرخش پله ای دسته دنده ها نیازی نیست که دوچرخه سوار آنها را تنظیم کند و با تغییر مکان دسته از یک پله به پله دیگر دنده مناسب را انتخاب می کند ؛ و تنها در صورتی که تنظیم آن به هم بخورد ،با شل یا سفت کردن مهره های نگهدارنده روکش سیم ، می توان آنها را تنظیم نمود .

چرخها :

لاستیک رویی ،لاستیک تویی ، سوزن باد ،مهره نگهدارنده والف ،مهره نگهدارنده سوزن ، ساچمه سوزن یا کرمک ،حلقه کش داخل حلقه ، پره ها ،سرپره ها ،توپی ،میل توپ،ساچمه ها،گیوها،مهره های نگهدارنده گیو ، واشرها ،مهره های نگهدارنده توپی یا ضامن .

گیو و مهره نگهدارنده ،هر دو روی میل توپ قرار می گیرند و مهره نگهدارنده گیو از شل و سفت شدن گیو جلوگیری می کند ؛زیرا اندکی سفتی و شلی گیو روی ساچمه ها باعث خوردگی ساچمه ها ،کاسه های ساچمه ها یا خود گیو ها خواهد شد . میزان سفتی پره ها تعیین کننده اتلاف نیرو در انتقال به زمین است . البته پره اه را نمی توان بیشتر از حد سفت کرد ،ولی پره شل قطعا با عث اتلاف انرژی دوچرخه سوار است . فرق بین چرخ عقب و جلو در قطر ساچمه ها و توپی ها ،طول توپی ها ،شیوه پره بندی و داشتن رزوه روی توپی عقب برای بستن خودرو است

دستگاه ترمزها :

هر کدام از ترمزها شامل دسته ترمز ،کتی ترمز ،روکش سیم ترمز، بستهای روکش ،سیم ترمز ،اهرمهای نگهدارنده لقمه ها ، لقمه ترمز ها ، محور نگهدارنده اهرمها و فنر است . هنگامی که ترمز می گیرید سیم ترمز کشیده می شود و لقمه ها از دو طرف حلقه چرخ را می گیرند و باعث کم شدن سرت می شوند . عنگامی که دسته ترمز را رها می کنید ،فنر داخل دستگاه ترمز ،لقمه ها و در نتیجه سیم ترمز را به حالت اولیه بر می گرداند .

ترمزها هم اینک به دو روش و در دو محل عمل ترمز گیری را انجام می دهند.

عمل انتقال نیرو

۱ - توسط سیم
۲ - توسط فشار روغن(Hydraulic)

محل عمل ترمز گیری

۱ - بر روی طوقه
۲ - صفحه دیسک

نکته قابل توجه در این قطعات ، سفارش سازندگان به بستن پیچها یا خود قطعه به تنه با توجه به فشار لازم بر حسب نیوتن است که توسط دستگاه «تورک سنج» محاسبه می گردد . میزان فشار لازم در کاتولوگ قطعات ذکر شده است . این بدان معنی است که سفت کردن پیچ یا قطعه حد و اندازه دارد و نباید بیش از حد یا کمتر از حد فشار بیاورید .

لوازم و تجهیزات مورد نیاز در دوچرخه سواری کوهستان

در شروع دوچرخه سواری کوهستان شما به یک سری لوازم و تجهیزات نیاز دارید تا در مواجهه با مشکلات و شرایط گوناگون از آنها بهره گرفته و یا دوچرخه سواری خود را لذت بخش تر نمایید این ها لوازم اساسی برای یک دوچرخه سوار هستند و بدون داشتن آنها دوچرخه سواری یعنی یک خطر بزرگ . پس در این قسمت درباره امکانات و تجهیزات موردنیاز جانبی در دوچرخه سواری کوهستان صحبت خواهم نمود .

*تلمبه و لوازم پنچرگیری : یکی از مهم ترین و حیاتی ترین وسایل موردنیاز در دوچرخه سواری کوهستان مخصوصا در برنامه هایی که به نقاط دوردست از شهر سفر می کنید تلمبه و لوازم پنچرگیری می باشد ؛ تلمبه باید سبک ، کوچک و قابل حمل بوده و هم چنین ویژگی باد زدن به هر دو نوع سر تیوپ های موتوری و سوزنی را داشته باشد . تلمبه های مخصوص دوچرخه قابلیت بسته شدن بر روی تنه دوچرخه و یا جای قمقمه را دارند که حسن آن راحتی دسترسی به تلمبه و عیب آن افتادن از روی دوچرخه در تکانهای شدید و یا خاک گرفتن و گلی شدن آن می باشد . از دیگر وسایل موردنیاز پنچرگیری تیوپ اضافی سالم و ۳ عدد تایلیور می باشد که از تایلیور برای در آوردن لاستیک از داخل طوقه استفاده می شود ، شما باید علاوه بر وسایل فوق تعدادی وصله پنچرگیری آماده که در بازار موجود است و چسپ پنچرگیری و سمباده جهت زبر نمودن محل پنچری به همراه داشته باشید .

نکات: ۱) برای کمتر درگیر شدن با پنچری می توانید از تیوپ های سنگی که مقاوم تر و البته سنگین تر از تیوپ های معمولی هستند استفاده کنید . ۲) در برنامه های طولانی مدت دوچرخه سواری که در مناطق دوردست ، مرتفع و ناهموار کوهستانی  رکاب می زنید حداقل دو تیوپ اضافی با خود داشته باشید . ۳) بهترین محل برای قرار دادن وسایل پنچرگیری خود کیف مخصوص زیر زین می باشد .

*آچار های چندکاره مخصوص دوچرخه : از دیگر تجهیزاتی که شما را در مواجهه با نواقص احتمالی در دوچرخه سواری یاری می نماید آچار های چندکاره مخصوص دوچرخه است که این آچار شامل آچار آلن در شماره های موردنیاز برای دوچرخه ، پیچ گوشتی دوسو و چهارسو ، آچار زنجیر و … می باشد .

*کیف زیر زین : یک کیف زیر زین خوب باید محکم به زیر زین بسته شود ( نوع مرغوب آن از نوع کلیپسی می باشد )و در عین حال که از  سایز مناسبی برخوردار است جادار باشد . در کیف زیر زین خود علاوه بر وسایل پنچرگیری که ذکر شد باید آچار چندکاره مخصوص دوچرخه ، سیم ترمز ، آچار فرانسه کوچک ، روغن دان و … داشته باشید .

نکات : ۱) آچار های دیگری را که موردنیازتان خواهد شد به همراه داشته باشید . ۲) بهترین روغن دان برای شما ظرف قطره چشم می باشد . ۳) از روغن های با شماره پایین که به خود گرد وغبار نمی گیرند استفاده کنید .

*قمقمه آب : یکی از مواد موردنیاز بدن آب می باشد که برای انسان جنبه حیاتی دارد پس حتی اگر می خواهید ۲۰ متر رکاب بزنید قمقمه آب را به همراه داشته باشید ؛ یک قمقمه خوب باید سبک باشد ، مقاوم باشد ، از مواد درجه یک ساخته شده باشد ، درپوش دار باشد ، به حد کافی بزرگ باشد و …

نکات : ۱) در صورت نداشتن قمقمه آب دوجداره که توانایی حفظ درجه آب را برای ساعاتی دارند ؛ می توانید از پارچه ای حوله ای به عنوان کاور برای قمقمه خود استفاده کرده و با خیس کردن کاور حوله ای ، دمای آب سرد درون قمقمه خود را برای مدتی حفظ نمایید . ارزش این کار را در گرمای طاقت فرسای ظهر یک روز تابستانی که در حال دوچرخه سواری هستید خواهید فهمید . ۲) پس از هر برنامه قمقمه خود را شسته و در معرض هوا کاملا خشک نمایید .۳) در برنامه های دوچرخه سواری طولانی مدت از دو قمقمه آب استفاده کنید .

*چراغ خطر و روشنایی :

ابتدا هرگونه دوچرخه سواری در شب را ممنوع اعلام می کنم اما در بعضی از برنامه ها و بعضی از شرایط مجبوریم که در شب دوچرخه سواری کنیم؛ پس برای این کار نیاز به چراغ خطر پشت و روشنایی جلو داریم . هم اکنون انواع گوناگونی از این نوع از چراغها  در مدل های مختلف در بازار موجود می باشد . چراغ روشنایی مخصوص دوچرخه بر روی فرمان نصب می شود و حالت کشویی داشته و به عنوان چراغ قوه نیز در کمپهای شبانه  فابل استفاده است و از چراغ خطر نیز که اغلب LED  های قرمز رنگ داشته و چشمک زن می باشد در پشت دوچرخه استفاده می گردد . البته چراغ پیشانی های مخصوص کوهنوردی نیز این کارایی را برای شما دارند .

*کیف کمکهای اولیه : داشتن یک کیف کمکهای اولیه کامل در دوچرخه سواری شاید در شرایطی نجات بخش جان شما و یا همرکابان شما باشد؛ پس در تهیه این کیف وقت را هدر ندهید . یک کیف کمکهای اولیه کامل باید حاوی چسپ پانسمان ، پد استریل ، تنزیب ،پنبه ،پنس ،قیچی کوچک ، موادضدعفونی کننده مانند بتادین یا ساولن، باند کشی ،باند زخم بندی،قرص های موردنیاز ضروری مانند آسپیرین استامینوفن و … ،  پودر او ار اس ، کرم ضد آفتاب ، موچین( برای بیرون درآوردن خار )   ،  چاقوی جیبی کوچک، سوت  ( برای اعلام خطر )،وسایل دوخت و دوز  ، کبریت ضد آب، فندک ، الکل جامد، سنجاق قفلی ،  بندکفش اضافی ، تیغ ریش تراشی( برای پاره کردن لباس) ، سیگارت و ترقه ( برای دور نمودن حیوانات وحشی) و… باشد.

*تجهیزات و وسایل مسیریابی و ارتباطی :  تا سالهای اخیر بیشتر از نقشه وکروکی منطقه و قطب نما برای مسیریابی و تعیین جهت استفاده می شد با این که امروزه نیز استفاده از این وسایل متداول است اما با پیشرفت دانش بشری ، دستگاه GPS یا موقعیت یاب جهانی جای خود را در میان کوهنوردان ، دوچرخه سواران کوهستان و طبیعت گردان باز کرده است و به جای نقشه و کروکی از این وسیله بسیار سودمند استفاده می شود . GPS در انواع مختلفی به بازار عرضه شده است که با توجه به اطلاعاتی که به آن داده ایم علاوه بر  تعیین جهت و مسیر و هم چنین با توجه به مدل آن  می تواند درجه دمای محیط ، ارتفاع ، میزان رطوبت و… را در اختیار ما بگذارد . GPS های مخصوص دوچرخه سواری کوهستان نیزبه بازار عرضه شده اند که به فرمان بسته شده و کارکردهای مفید و مختلفی  دارند . از دیگر وسایل لازم برای سفرهای برون شهری و دوچرخه سواری در  طبیعت  می توان تلفن همراه یا موبایل را نام برد که در صورت ماهواره ای بودن تلفن همراه شما در هر نقطه از طبیعت امکان برقراری تماس خواهید داشت که از این نوع تلفن همراه در کشور ما به ندرت یافت می شود .

*کیلومترشمار: این وسیله را نیز باید در لیست وسایل ضروری در دوچرخه سواری کوهستان قرار داد چون اگر دوچرخه سواری کوهستان را به صورت حرفه ای دنبال می کنید پس باید از وضعیت تمرینی خود اطلاع داشته باشید و هم چنین پس از برنامه ها ی دو چرخه سواری گزارش سفر خود را تهیه کنید و یا بتوانید در برنامه های طبیعت گردی با دوچرخه از روی گزارش، برنامه را اجرا کنید . کیلومتر شمار ها در مدل های مختلفی وجود دارند که قیمت آنها از ۵ الی ۶ هزار تومان شروع شده  و حتی تا ۳۰۰ هزار تومان نیز ادامه پیدا می کند کیلومترشمارها قابلیت نمایش مسافت طی شده ، سرعت ماکزیمم ، سرعت متوسط، ساعت ، کرونومتر، کل زمان دوچرخه سواری، کالری مصرفی ، و در مدل های پیشرفته تعداد ضربان قلب ، تعداد دورپا ، ارتفاع ، دمای محیط ، میزان رطوبت و … را دارند .

علاوه بر وسایل فوق تجهیزاتی دیگر نیز موردنیاز برنامه های دوچرخه سواری هستند:

*قفل دوچرخه : اگر قصد طبیعت گردی با دوچرخه و سفرهای چند روزه با دوچرخه را دارید به این وسیله در هنگام شب و در کمپهای شبانه احتیاج خواهید داشت .

نکات : ۱)  برای قفل کردن و بستن دوچرخه ها به هم در هنگام خواب باید از قفل و البته از نوع کابلی که جمع شونده هستند و امکان بستن تعداد بیشتری دوچرخه را دارند استفاده کنید . ۲) هیچ گاه به خلوت و بکر بودن منطقه اتراقی اعتماد نکنید .

*کاور و روکش تنه :  برای جلوگیری از  خراشیدگی تنه و آسیب دیدن آن مخصوصا در حمل دوچرخه با ماشین در برنامه های دوچرخه سواری استفاده از کاور تنه و پوششهای محافظتی الزامی است . هم چنین می توانید برای حمل و نقل دوچرخه ها از ساک مخصوص دوچرخه نیز استفاده کنید .

*ترک بند ، خورجین و کیف فرمان : در برنامه های دوچرخه سواری برای حمل وسایل موردنیاز خود در آن برنامه می توانید از ترک بند های مخصوص دوچرخه های کوهستان استفاده نمایید که در مدل های پیشرفته در عین حال که سبک هستند قابلیت تحمل باری معادل ۵۰ کیلوگرم را نیز دارند. از دیگر وسایل مفید در دوچرخه سواری کیف فرمان است که هم به فرمان دوچرخه بسته شده و هم به کمر دوچرخه سوار بسته می شود و از آن می توان برای قرار دادن وسایل کوچک و مورداستفاده روزانه همچون چاقوی جیبی ، پول ، تلفن همراه ، تنقلات و … استفاده نمود؛ لازم به ذکر است در هر برنامه دوچرخه سواری نیز مقداری پول ، کارت شناسایی و قلم و کاغذ به همراه داشته باشید .

-  به هر حال در پایان امیدوارم که تمام تجهیزاتی که در یک سفر با دوچرخه در کوهستان لازم خواهید داشت ( البته مربوط به دوچرخه ) را برایتان به طور مفید شرح داده باشم .

لوازم مورد نیاز برای کوهنوردی در تابستان

لوازم مورد نیاز برای کوهنوردی در تابستان

لباس مناسب برای کوهنوردی در تابستان : شلوار* - تی شرت آستین کوتاه* - بادگیر* - کلاه آفتابی* - عینک آفتابی - تی شرت آستین بلند* - گوش گیر (یا هد بند برای هوای بادی و ارتفاع) - جوراب ضخیم* - دستمال گردن (یا کلاهی که بند داشته باشد و بشود آن را طوری تنظیم کنید که روی گردن را بپوشاند)

برای شلوار، پیشنهاد می کنم یک شلوار ورزشی آزاد و خنک بپوشید. اکثر شلوار ورزشی های خوب یک آستری دارند که به خنک شدن بدن و گرفتن عرق بدن هم خیلی کمک می کند. مارک های Addias، Nike و یا Puma شلوار های خوبی دارند که قیمت آن ها معمولا 30 هزار تومان است.

در صورتی که احتمال دارد شب در کوه بمانید حتما شورت، شلوارک، جوراب، تی شرت راکی یا رکابی همراه داشته باشید.

کفش کوه* - اطلاعات من در این زمینه هنوز کامل نیست ولی از لحاظ قیمت اگه تازه کار هستید کفش گران نگیرد مناسب ترین قیمت برای کفش بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است. اگر دوست ندارید اینقدر هزینه کنید یک پوتین ساده هم خیلی خوب است. مهم ترین نکته این است که پشت پای شما را نزند، بندش محکم باشد و تا زیر قوزک پا را بگیرد. یکی از نکات مهم ضد آب بودن کفش است. بعد از هر سفر حتما کفش را بشورید و روی آن روغن کوهان شتر بمالید.

کوله پشتی* - حجم زیر ۳۰ لیتر اصلا بدرد نمی خورد، هر چه کوله شما بند و جیب بیشتر داشته باشد بهتر است. مهم ترین نکته امکان تنظیم کوله است. با بست های مختلف شما باید بتوانید، تمام قسمت های کوله را تنگ یا گشاد کنید. کوله باید کاملا به بدن چسبیده باشد و اصلا به جلو و عقب یا چپ و راست، ول نباشد. از آویزان کردن وسائل روی کوله هم بهتر است خودداری کنید. اگر لوکه کثیف شد آن را فقط با آب سرد بشویید. از مواد شوینده و آب گرم استفاده نکنید. 

کیف کمری - کیف کمری برای مسیر هایی که نیاز است با سرعت بالا بروید خیلی مفید است، سبک است و لوازم کم وزن در آن جا می گیرد. اگر همراه با کوله پستی باشد می توانید لوازم خیلی ضروری را در آن قرار دهید. معمولا کیفی که ۴ تا جیب داشته باشد خیلی خوب است. یک جیب اصلی و ۳ جیب کوچک.

باتوم کوهنوردی* (اگر ۲ تا باشد خیلی بهتر است) قیمت باتوم از ۵ هزار تومان شروع می شود به بالا. یک باتوم فنر دار با قیمت حدود ۱۰ هزار تومان برای چند سال کوهنوردی جواب می دهد.

کیسه خواب - از ۱۵ هزار تومان هست تا بالا، کیسه خواب مدل های مختلفی دارد، مثلا اگر در چادر هستید جنس معمولی آن که سرمای کمتری را تحمل می کند نیز خوب است. ولی اگر قصد دارید در فضای باز هم بخوابید در فصل تابستان و بهار همان مدل معمولی همراه با لباس هم جواب می دهد.

فلاکس آب جوش* (تک نفره یا دو نفره) قیمت یک فلاکس خوب دوجداره بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان است.

قاشق و چنگال* - فلزی باشد که شکسته نشود.

ظرف و بسته بندی - از حمل ظرف های شیشه ای خود داری کنید. ظرف های پلاستیکی در دار برای حمل مواد غذایی بسیار مفید است. همچنین می تونین وسائل دیگه رو در کیسه های رنگی حمل کنید که به سادگی به تمام وسائل خودتون دسترسی داشته باشید.

لیوان* (بهتر است فلزی باشد و دسته داشته باشد)

زیر انداز (بهتر است که استاندارد باشد. از ملافه بجای زیر انداز استفاده نکنید) قیمت آن از ۱۰ هزار تومان تا ۲۰ هزاز تومان است و هزینه ایست یک بار برای همیشه. زیرانداز اگر خوب و پهن باشد و ضد آب هم باشد می توانید برای زیر کیسه خواب هم از آن استفاده کنید.

چراغ قوه* - اگر مخصوص کوه باشد و یا امکان بسته شدن به سر را نیز داشته باشد خیلی خوب است. فراموش نکنید برای چراغ قوه از باطری ایرانی اصلا استفاده نکنید و قبل از حرکت حتما آن را تست کنید. اگر شک دارید که باطری ممکن است ضعیف باشد، حتما باطری اضافه همراه داشته باشید. حتی اگر قصد شما سفر شبانه هم نیست همراه داشتن آن ضروی ندارد.

چادر - چادر کوچک خیل بهتر است. به نظر من چادر بزرگتر از ۳ نفره حمل نکنید. قیمت چادر ۳ نفره بهترین جنس که هم سبک باشد و هم بادگر و هواکش داشته باشد در حدود ۷۰ هزار تومان است. چراغ مخصوص برای داخل چادر فراموش نشود.

گاز خوراک پزی - از ۶ هزار تومان می شود پیدا کرد تا ۲۵ هزار تومان، جنس ایرانی ۶ هزار تومانی هم درست است که حجم بیشتری دارد ولی بسیار کار راه اندازی است. در یک گروه کوهنوردی کوچک برای سفر یک روزه یک نفر هم گاز داشته باشد کافی است.
یک ظرف خوراک پزی هم همراه داشته باشید که هم غذا را در آن گرم کنید و هم در همان غذا را بخورید. اگر هم که یکی از اعضای تی یک کتری هم داشته باشد خیلی خوب است.

مواد غذایی - خوراکی هر چه دوست دارید همراه داشته باشید ولی به اندازه خودتان، اما شکلات و قند زیاد هم داشته باشید ضرری ندارد. مربا، عسل، خرما و گردو خیلی خوب هستند. نمک - آبلیمو - نون - بیسکوئیت - نسکافه - چای لیپتون - پنیر ساده یا پنیر خامه ای - شکلات - پیاز - آدامس* و ...

توجه : به تازگی متوجه شدم که خوردن نوشابه های انرژِی زا مثل Hipe و یا Redbule در کوه اصلا کار درستی نیست.

آب خوردن* - از همه چیز مهم تر است. حتما ۲ تا آب معدنی کوچکه یخ زده همراه داشته باشید. آب میوه هم خوب است. حتی اگر مقداری عسل را در آب بریزید و مخلوطی از آب و عسل همراه داشته باشید بسیار کمک می کند.

چاقو* - این هم خیلی مهم است. یک چاقوی کوچک و یک چاقوی بزرک حتما همراه داشته باشید. چاقوی کوچک اگر چند کاره هم باشید خیلی خوب است. این چاقو چند کاره یا همه کاره از ۲۰ هزار تومان شروع می شود تا بالا. اما یک چاقوی ساده ۵ هزار تومان هم کار شما را راه می اندازد.

کمک های اولیه* -  امید وارم اصلا مورد نیاز نباشد ولی چسب زخم، باند، گاز استریل، بتادن، پماد درد، باند کشی، چسب کاغذی، الکل، باند کشی، ویکس، قرص سرماخوردگی، قرص استامینوفن حتما همراه داشته باشید. اگر بیماری خاصی دارید حتما داروهای تخصصی خود را همراه داشته باشید و حتما حتما به ۱ یا ۲ نفر از بچه های گروه دقیقا مشکل خود را توضیح دهید. من پیشنهاد می کنم که قرص ویتامین ث و قرص مولتی ویتامین هم با خود ببرید.

لوازم بهداشتی - نخ دندان - وازلین* (برای جلوگیی از عرق سوز شد اعضای بد و همچنین بعد از سوختگی پوست با نور خورشید) - اسپری* (خنک باشد و خوش بو) - دستمال کاغذی* - شونه - ناخون گیر -  ژل مو -

لوازم اضافه : کبریت* - فندک - در بازکن - قیچی کوچک - طناب یا یک تبکه بند محکم ۳ یا ۴ متری - نخ و سوزن - صابون* - شامپو -  حوله صورت - دوربین عکاسی - دوربین دوچشمی - شارژر موبایل (برای سفر بیش از ۲۴ ساعت) -  ۲ عدد کیسه بزرگ برای زباله* - کارت شناسایی معتبر* -

* مواردی که ستاره سبز دارند ضروری هستند که حتما در سفر همراه شما باشند. بر اساس تجربه می گویم که نبود این لوازم می تواند خطرناک باشد و یا مشکل درست کند.

نکته : این لیست برای تابستان نوشته شده، لوازم مورد نیاز در زمستان با لوازم تابستانی فرق دارد. برای فصل بهار و پاییز هم، پیشنهاد من این است که لوازم کامل و مورد نیاز هر دو فصل را همراه داشته باشید. همراه داشتن لوازم کامل، خیلی بهتر است تا نداشتن ابزار در زمانی که به آن نیاز دارید.

نکات مهم در کوهنوردی در زمستان

نکات مهم در کوهنوردی در زمستان


لازمه کوهنوردی فنی در زمستان دقت بیشتر و رعایت نکات ایمنی و همچنین تدارک مناسب است .
هنگام بستن کوله خود برای یک برنامه زمستانی ( خواه فنی خواه ساده ) باید به یاد داشته باشیم هیچوقت نمی توان با قاطعیت در زمستان طول یک برنامه را پیش بینی نمود.

به همراه داشتن لوازم زیر در زمستان در کوله هر کوهنوردی در برنامه های کوتاه ایمنی او را بالا می برد:

البسه و ابزار رایج کوهنوردی

•فلاسک مناسب با روکش : یک نوشیدنی گرم می تواند در شرایط بد نیرو و انرژی شما را به حد چشم گیری بالا ببرد (حتی بعضی مواقع مرز بین مرگ و زندگی، یک نوشیدنی گرم است). حتما فلاسک خود را داخل یک کاور فوم عایق و یا حد اقل یک جواب پشمی مناسب قرار دهید . این کار گرمای فلاسک شما را تا مدت زیادتری حفظ می کند. (بسیاری به اشتباه از همراه داشتن آب جوش با این نظر که بعدا آب را جوش می آورند از حمل آن خودداری می نمایند ولی توجه داشته باشید که در بسیاری از مواقع موقعیت مناسبی برای جوش آوردن آب نیست.)

•یک وعده اضافه غذای کنسروی : مدت برنامه شما هر چه باشد یک وعده غذا بیشتر با خود به مراه ببرید. وجود یک کنسرو چندان کوله شما را سنگین نمی کند اما اگر لازم شد می تواند انرژی کافی برای فعالیت را به ما بدهد.

قمقه آب بزرگتر: در زمستان بدن کوهنورد بسیار بیشتر عرق می کند( هر جند این امر خیلی محسوس نیست ! ) اما نوشیدن آب کافی می تواند روند چرخش خون شما را مناسب تر نماید. به یاد داشته باشید که کم آبی می تواند باعث تسهیل یخزدگی اعضا و نیز سرمازدگی عمومی بدن شود.

•دستکش و کلاه اضافه : اگر در طوفان مدت زیادی مجبور بودید از سنگ ها صعود کنید یا تبر یخ در دست داشته باشید کم کم دستکش شما یخ می زند. آن را قبل از اینکه دستانتان سرد شوند با جایگزین خشک تعویض کنید. می توانید دستکش یدکی را داخل لباس خود بگذارید تا با دمای بدن شما گرم شود.

•یک چراغ قوه مناسب : بهمراه داشتن یک چراغ قوه مناسب سبک همواره در تاریکی زود رس زمستان چاره ساز بوده است . قبل از عزیمت به کوه باتری را مورد بازبینی قرار دهید. همراه داشتن باتری اضافی همیشه اطمینان بخش خوبی است

•پریموس و ظرف : فلاسک شما هر چقدر خوب باشد باز ظرفیت محدودی دارد. بهمراه داشتن چراغ گاز مناسب در بیتوته های اجباری می تواند کارساز باشد. اگر از مدل های گازی استفاده می کنید با خود یک یا دو شمع بهمراه ببرید . گاز در سرما یخ می زند و حرارت شمع در زیر آن می توان به توان حرارتی آن کمک کند.

•یک زیر انداز با اندازه مناسب : اگر مجبور به بیتوته شدید یک زیر انداز عایق بخوبی مانع تماس بدن شما با زمین و در نتیجه حفظ دمای بدن شما می شود.

•قطب نما: حتی اگر نقشه مناسب از منطق ای که قصد صعود از آن دارید در دست نباشد در شرایط برف گیجه (whiteout) که مه و طوفان دید شما را به صفر کاهش داده دانستن جهت شمال می تواند راهگشا باشد.

•لباس گرم اضافه: هیچگاه به لباسی که حین صعود به تن دارید اکتفا نکنید. این لباس حین صعود بعلت تعریق بدن نمدار می شود و هنگام استراحت شما را سرد خواهد کرد. بهم همراه داشتن کت پر - نیم کت و یا یک دست بالاپوش پلار مناسب می تواند در زمان ایستادن و استراحت شما را به خوبی گرم کند.


•روکش دستکش: دستکش های پلار و پشمی در هر حال خیس می شوند. یک جفت روکش دستکش می تواند دستکش های زیری شما را مدت بیشتری گرم نگاهدارد.


•یک جفت جورب اضافه : در صورت خیس شدن جوراب ها می تواند شما را گرم کند و همچنین در هنگام بیتوته ( بیواک) اگر شرایط اجازه بدهد تعویض جوراب تا حد زیادی شما را گرم می کند. توجه داشته باشید که از پوشیدن جوراب نخی و پنبه ای (مثل جورابهای شهری یا جورابهای حوله ای) اکیدا پرهیز کنید چرا که نخ (پنبه) رطوبت ناشی از عرق پای شما را در خود نگه می دارد و ظرف چند ساعت در نوک پای خود احساس سرما خواهید کرد. در شرایط بحرانی می تواند یخزدگی انگشتان پای شما را تسهیل نماید.

•عینک مناسب: عینک شما باید مانع از ورود اشعه مضر uv به چشم شما گردد و این موضوع در ارتفاعات بالاتر اهمیت بیشتری پیدا می کند. چراکه میزان اشعه با افزایش ارتفاع بصورت تصعدی زیاد می شود. همچنین عینک زمستانی در کوه باید دارای حفاظ دور چشم برای جلوگیری از نفوذ باد و بوران باشد. در شرایط بسیار سرد و کولاک باید از عینکهایی با لنز دوجداره استفاده کنید تا مانع از یخ زدن آن گردد.

•طناب انفرادی و کارابین : به هر حال کاربرد خاص خود را دارند. و اگر روزی مورد نیاز باشند و در کوله نباشد به ارزش آن پی می بریم !!

•نیمه یخ شکن : بسیاری از معابر کوهستانی ایران بخوصو در روزهای جمعه بعلت تردد بسیار لغزنده است . بهمراه داشتن و استفاده از آن آن بخصوص در صبحدم و غروب می تواند جلوی سر خوردن را بگیرد.

•باتوم راهپیمایی: وسیله سبک و کارا در برف کوبی و همچنین بیمه کننده دراز مدت سلامت زانوهای شما. آنرا هیچگاه از فهرست لوازم خود حذف نکنید. همچنین در حوادث می تواند نقش برانکارد را نیز بازی کند
•سوت : برای پیام دادن به دیگران در هنگام مه و برف گیجه هیچ وسیله ای بهتر از آن اختراع نشده است . توجه کنید سوتی که بهمراه می برید از آن دسته سوت های موسوم به پیش آهنگی باشد که داخل آن مانند استوانه ای تو خالی است. مدل های دیگر سوت در سرما یخ می زند!

قبل از حرکت تمام زیپ ها ، بست ها و سگگک های کوله پشتی - گتر - لباس های بادگیر خود را چک کنید و از صحت عملکرد آن ها مطمئن شوید. (همراه داشتن یک سکگ اضافی برای قسمتهای مهم کوله پشتی -مثل کمر- می تواند شما را از دردسر زیادی نجات دهد)

همچنین بازبینی کفش قبل از صعود و ترمیم آسیب های احتمالی آن خالی از فایده نخواهد بود.

به همراه داشتن 20 تا 30 متر "نیم طناب " می تواند در مکان ای لازم حمایت مناسب را برای نفرات ضعیف تر مهیا کند. با یک کلنگ و استفاده از کارابین می توان در یک شیب تند نفرات را به سرعت حمایت نمود. ( توجه داشته باشید نقش این حمایت بیشتر جنبه روانی دارد.).

انواع Gore-Tex




موضوع : انواع گورتکس

۱/Gore - Tex proshell
این نوع پارچه برای کوهنوردی حرفه ای و شرایط بد آ ب و هوایی طولانی مدت طراحی شده است که دارای خصوصیات ذیل می باشد :

۱- ضخامت زیاد ۲- تنفس پذیری ۳- ضد آب بودن ۴- ضد باد بودن
این پارچه قوی ترین نوع گورتکس است که دارای ۶۰ تا ۷۰ در صد پلی آمید و ۲۷-۴۰ درصد PTFE می باشد ولی ممکن است در آن از ۵ - ۸ درصد Lycra و ۲-۳ درصد Elastin هم استفاده شود . برای کابشن های Alpine extreme ( Hard shell ) از گورتکس ۳ لایه Proshell و برای ( Hard shell ) Alpine mountaineering از گورتکس ۲ لایه Proshell استفاده می شود.

۲.Gore-Tex Performance Shell :
این نوع پارچه تنفس پذیر ، ضد آب و ضد باد می باشد و برای طیف وسیعی از ورزشهای outdoor توصیه می شود . معمولا ۲ لایه بوده و از پلی استر و PTFE ساخته می شود که البته بیشتر در آن پلی استر به کار رفته است . در واقع تمامی Hard shell ها در Alpine mountaineering از این نوع گورتکس استفاده می کنند.

۳/ Gore -Tex Paclite Shell :
وزن و حجم کم و تنفس پذیری زیاد از خصوصیات این نوع گورتکس می باشد. در واقع غشاء این نوع گورتکس از یک لایه محافظت کننده از جنس Carbonized Polyurethane پوشیده شده و یک سد فیزیکی یا یک مانع بر علیه چرک و چربی درونی لباس می باشد در نتیجه می توان ادعا نمود سبکترین و تنفس پذیرترین گورتکس ضد آب و ضد باد است . از نظر وزن و حجم نیز ایده آل است . بیشتر زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که بخواهید کوله خیلی سبکی بپیچید و اکثرا در صعودهای آلپی سبک و اسکی کوهستان به کار برده می شود .

۴/ Gore - Tex Soft Shell :
این نوع گورتکس ترکیبی از بافت نرم و گرم است که به صورت پایداری ضد آب ، ضد باد بوده و قابلیت تنفس دارد و برای کم کردن مقدار لایه های پوشیدنی در پوشاک کوهنوردان ، طراحی شده است بنابراین آزادی عمل در حین حرکت را در شرایط سردتر فراهم می کند .
از دو لایه Shell و PTFE تشکیل شده است . در قسمت Shell حدود ۴ درصد از بافت را shell و بقیه را نایلون و Elastine تشکیل می دهد . از بافت سرامیکی نیز تشکیل شده است . از این گورتکس بیشتر در ورزش های free ride همانند ورزش اسکی استفاده می شود .
نکته : گورتکس Performance بیشتر در Alpine mountaineering به کار برده می شود اما کاربرد Soft Shell بیشتر در اسکی و Paclite بیشتر برای اسکی کوهستان می باشد.

۵/ Gore - Tex Windstopper :
پارچه های windstopper دارای نفوذپذیری s/2L/m3-5 می باشند در صورتیکه آستانه فیزیولوژیکی ضد بادی دراین پارچه دارای نفوذپذیری هوای کمتر از s/2L/m 11 است. چنین نفوذپذیری پایینی توسط بدن احساس نمی شود . بنابراین کاملا در برابر سرما و بادهای سوزدار محافظ هستند و پیشنهاد می شوند که در soft shell ها به کار برده شوند.

۶/ Gore - Tex Windstopper Fleece :
این نوع پارچه از سه لایه تشکیل شده است :
۱/ درلایه داخلی از پارچه ضد باد پشمی با کیفیت بالا استفاده شده است .
۲/ لایه Gore windstopper در وسط می باشد. از این نوع پارچه بیشتر در لایه درونی دستکش ها استفاده می گردد .
۳/ یک لایه پشمی هم در خارج قرار دارد .